Labels

maandag 31 december 2018

Iedereen fotograaf




Fotograferen is een vak, een kunst, een gave. Freek de Jonge zei ooit dat mensen die zo druk zijn met fotograferen vergeten te kijken. Ik denk dat mensen die fotograferen scherper kijken, beter kijken, anders kijken.

Ik maak veel foto’s, zeker als ik op vakantie ben. Iedereen maakt veel foto’s als i op vakantie is. De digitale fotografie heeft wat dat betreft veel veranderd. For better, for worse, zeg het maar. Als je maar veel foto’s maakt zit er altijd wel eentje tussen die geslaagd mag heten, qua compositie, kleurstelling, thema. Is het daarmee dan ook kunst? Of is die vraag onnodig.

Een paar willekeurige foto’s. Van mezelf. Ook ik kan fotograferen, zonder verdere pretentie. Oordeel zelf. Of liever eigenlijk niet. Ik zal geen fotoboek uitgeven.