Labels

zondag 23 december 2018

Abbas Kiarostami, “Rain”


Abbas Kiarostami, “Rain”, 2005, 47 x 70 cm, Pari Nadimi Gallery, Toronto


“Some people feel the rain, others just get wet”, zong Bob Dylan.

Deze foto zocht ik, na mijn stukje van eergisteren.

De foto is van de Iraanse filmmaker en fotograaf Abbias Kiarostami (1940-2015). Kiarostami ziet de poëzie van het alledaagse. Zijn serie “Rain” uit 2005 toont dat bij uitstek. Tientallen foto’s van beregende autoruiten. Zoals ook ik het vrijdag ervoer.

Kiarostami schakelde bewust de ruitenwissers uit: “Ik wilde dat de regendruppels op het glas bleven liggen. Alles wat we op de foto’s zien - het geelbruin, het groen, het zwart - is te danken aan het reflectie van het licht. De reflectie van het licht in de regendruppels geeft de beelden hun subtiliteit en nuance”. De regen vestigt de aandacht op de autoruit door patronen op het oppervlak te maken. De wereld erachter wordt in stukken gebroken. Het zijn vluchtige alledaagse momenten die zo in prachtige meditatieve beelden kunnen veranderen. Het doet me denken aan het sublieme. Ik zag het in de auto, eergisterochtend. Maar ik moest wel doorrijden, op tijd op mijn werk zijn, geen tijd te stoppen, de wissers moesten wel blijven gaan. Allez, vooruit. Een beetje zachter dan maar, op de interval.