Labels

vrijdag 21 december 2018

Leonard Misonne en de regen


Leonard Misonne, “Regenachtige dag, Brussel”, 1936

Vandaag was de kortste dag. Toen ik wakker werd was het nog aardedonker, de regen kletterde tegen de ramen. Ik keek uit mijn raam over het water, dat aansluit op mijn tuin. Wat fijn dat ik aan het water woon, ook bij regen. Vooral bij regen. Ik ben wel gevoelig voor dat soort dingen. “Some people feel the rain, other just get wet”, zong Bob Dylan. We hebben niet voor niks dit huis gekocht.

Normaal ga ik op vrijdag met de trein naar het werk, tien minuten fietsen naar het station. Vanochtend nam ik toch maar de auto, zo ben ik dan ook wel weer. In de auto moest ik denken aan de Belgische fotograaf Leonard Misonne (1870-1943), die de regen zo mooi maakte, in Brussel, Namen, zelfs in Londen. Misonne voelde de regen, zonder nat te worden. Ik zat in de auto, lekker droog te blijven, maar de regen op mijn voorruit kletterde als pareltjes op mijn netvlies. Bijna vakantie, op weer naar de zomer. Ik krijg er waarlijk goeie zin van.