Labels

zaterdag 1 december 2018

Met niemand kon ik praten

Fernand Khnopff, “I lock my door upon myself”, 1891

                                Jaren lang geleden,
                                Met niemand kon ik praten,
                                Alles wat ik zag was dom,
                                Om niet te zeggen dat ik haatte,

                                Ik haatte school,
                                Atheneum, de leraar,
                                Ministers, de kranten,
                                De TROS en tv,
                                Kortgeknipt haar,
                                Bivakmuts, wanten,
                                Disco en dansen,
                                Tantes en thee,
                                Spanje en stranden,
                                Honden, de kerk,
                                Verjaardagfeest,
                                Roken,
                                Taartjes en werk,
                                Meisjes die breien,
                                Vaders met geld,
                                Gemeenteraad, boeren,
                                Reagan, geweld,
                                Roddel en loeren,
                                Stamppot, puree,
                                Buren en vrede,
                                JOVD,
                                Volksmuziek, regels,
                                De hele rotte wereld,
                                Tegen mij,
                                Boos,
                                Dwingen,
                                Verplicht,
                                Broos,
                                Andersom de route lopen,
                                Terug naar dit gedicht.

                                Ben ik van lieverlede
                                Geheel en al gezwicht.