Labels

donderdag 6 december 2018

J.A. Hampton, “Sprong van vertrouwen”

J.A. Hampton, “Sprong van vertrouwen”, Hyde Park Londen, 1939

De camera bevriest de tijd. Een foto houdt het verleden vast. Tegelijkertijd suggereert ze wat gaat gebeuren, zeker als de fotograaf op het juiste moment afdrukt, zoals de Engelse straatfotograaf J.A. Hampton in bovenstaande foto, die ook wel “Sprong van vertrouwen” wordt genoemd. Met een scherp oog voor compositie fotografeert hij een man die in Hyde Park een enorme plas water overspringt, zonder dat duidelijk wordt of hij het haalt. Zijn atletische houding staat in contrast met zijn klassieke trenchcoat. Nergens wordt duidelijk waarom hij zo’n risico neemt.

De foto van Hampton heeft een tijdloze kwaliteit, niet in de laatste plaats vanwege het thema. Het ontwijken van plassen water is ook nu nog een uitdaging bij slecht weer, zoals ook vandaag de straat weer vol met plassen lag. Ik was laat voor de trein en moest een beetje rennen om op tijd te komen, tussen de plassen door, mijn regenjas aan, werktas om mijn schouder. Ik voelde me stukken jonger dan mijn leeftijd, jeugdiger dan ik voor anderen denkelijk oog. Vaak voel ik een discrepantie tussen de jeugdigheid die ik voel en de leeftijd die ik heb. Een universele spanning, weerspiegeld in een oude foto. Ik zie hier mezelf. Ik hoop dat ik het haal.