Labels

donderdag 22 november 2018

Arwen


Liv Tyler als Arwen in “De ban van de Ring”

Ik was 18 en las “In de ban van de ring”. Op school maakte ik met ecoline en inkt een tekening, die ik nog lang heb bewaard. Je kunt niet alles bewaren.

Jaren later kwam de film. Daar miste iets, maar de plaatjes waren mooi, bovenaards mooi. Vooral Arwen was bovenaards mooi. De half-elf Arwen, die Undómiel werd genoemd. Ze leefde in de bossen van Lothlórien, werd verliefd op Aragorn van de Dunédain en koos om haar liefde voor de sterfelijkheid. Ze trouwden in Minas Tirith, heersten over Gondor en Arnor, kregen een zoon die ze Eldarion noemden. Na Aragorns dood treurde Arwen en keerde terug naar haar geboortegrond. Vlak voor de lente stierf ze op de heuvel van Cerin Amroth, bedekt met geelachtige bloemen.

Hoe mooi kan het gezegd zijn. Hoe mooi kun je dromen. Ik was achttien en droomde van de schoonheid. Hoe werd het weer ingevuld met Liv Tyler. De reminiscenties uit mijn adolescentie kwamen onverbloemd weer boven. Mooier dan ik ooit had kunnen dromen.

“Dream on”, zong haar vader, reeds voor ze werd geboren:

Half my life
Is books, written pages
Live and learn from fools and
From sages
You know it's true,
All these feelings come back to you.



All these feelings come back to you...