Labels

zaterdag 28 april 2018

Karl Lagerfeld en Fräulein Claudia


 
Karl Lagerfeld: “Das Fräulein Claudia”, 2009

Karl Lagerfeld fotografeert vaak in thema’s. In 2009 maakte hij een foto-reportage van de toen bijna veertigjarige Claudia Shiffer ter ere van het dertigjarige bestaan van de Duitse uitgave van het modeblad Vogue: “Das Fräulein Claudia”. Lagerfeld liet zich inspireren door de naoorlogse courtisane Rosemarie Nitribitt, bekend tot in de allerhoogste kringen, die in 1954 onder nog steeds onopgehelderde omstandigheden werd vermoord.

De combinatie Karl Lagerfeld en Claudia Shiffer is kunst. Lagerfeld weet dat. Als homoseksueel is hij van iedere vorm van wellust vrijgepleit. “Kunst gaat om bewonderen en verwonderen”, stelt hij bij de Vogue-reportage, “Het gaat om volmaaktheid in het licht van verandering en tijdelijkheid. Claudia is nog steeds volmaakt. Ik blijf haar fotograferen”.

Shiffer, die als zeventienjarige rechtenstudente in spe werd ontdekt in een Düsseldorfse discotheek, lijkt zich echter nog steeds te verbazen. "Eigenlijk ontmoet ik maar heel weinig mannen" zegt ze,  Het lijkt wel of ze bang zijn me te benaderen, alsof ik van een andere planeet kom". Haar verbazing is niet terecht. Voorwaar. Claudia Shiffer komt van een andere planeet, is van een buitenaardse schoonheid. Daar kan geen Rembrandt tegenop. Wauw, is dan de enige gedachte. Omdat ze zo mooi is dan maar. Wat moet ik verder van haar schrijven.

Nogmaals “Das Fraulein Claudia”


  
Nogmaals “Das Fraulein Claudia”


 
En nogmaals “Das Fraulein Claudia”