Labels

zondag 8 april 2018

Helder inzicht


Frans Hals: “Portret van Willem van Heythuijsen”,  1625-1630

     Ik heb het nergens gelezen, het zal best wel ergens staan.

     Soms heb je een helder inzicht.

     Ik bedacht me dat het streven naar macht altijd haar oorzaak vindt in de angst je niet te kunnen handhaven in de wereld waarin je je beweegt. Je niet kunnen handhaven leidt tot niet meer geliefd zijn. Tenminste, dat is de angst van ambitieuze mensen, mannen vooral. Alle mannen willen geliefd zijn, bij hun vrouw bijvoorbeeld, of bij alle vrouwen. Als een stuwende kracht in de evolutie.

     Als je hierover gaat doordenken kun je een heleboel menselijke gedragingen verklaren. Misschien wel bijna alles. Als je tijd en energie had zou je daar een boek over kunnen schrijven. Maar ik heb die tijd niet, en eigenlijk ook niet de energie. Misschien vind ik het ook wel niet belangrijk genoeg. Ik vind het voldoende af en toe het gevoel te hebben dat ik in staat ben een helder inzicht te hebben. Ik voel te weinig drang het ook nog eens te willen bewijzen want dan loop je ook nog eens het risico dat het eigenlijk incompleet is of niet blijkt te kloppen.