Labels

woensdag 25 april 2018

Karl Lagerfeld: "Bildschön" (Claudia Shiffer als Frida Kahlo)


Karl Lagerfeld: “Claudia Shiffer als Frida Kahlo”, 1970

In 2010 fotografeerde de Duitse modeontwerper en kunstenaar Karl Lagerfeld zijn favoriete model "Clodia" Shiffer als Frida Kahlo. Lagerfeld is een bewonderaar van Kahlo, bezit ook werk van de Mexicaanse schilderes, liet zich in zijn modecollecties nadrukkelijk door haar inspireren. “Ik heb altijd van haar gehouden”, legt hij uit, “Niet alleen van haar werk, maar ook van het levensverhaal dat ermee is verbonden. Het is intrigerend om te zien hoe zoveel gratie en kleur de donkerheid van haar bestaan wist te bedekken. Ik bewonder haar omdat ze zo ongelooflijk sterk was, niet verzonk in treurnis, ondanks al het leed waar ze mee te maken had. Ze bleef altijd zichzelf en maakte er altijd het beste van”.

De fotoserie van Shiffer als Kahlo verscheen in maart 2010 onder de titel "Bildschön" in de Duitse uitgave van het modeblad Vogue. Aanleiding was een Kahlo-tentoonstelling in april van dat jaar in de Martin-Gropius-Bau te Berlijn. De shoot werd opgenomen in een tangoclub in Buenos Aires. De styling van Shiffer werd gedaan door Jeanne Arp. De belangrijkste stijlkenmerken van Kahlo keren voortdurend terug: felle kleuren, drukke decoratieve texturen, vaak met kant, opvallende sieraden, hoofddeksels met bloemen en corsages, dikke rode lippenstift, zware doorlopende wenkbrauwen en dat alles overgoten met een sterke traditionele Mexicaanse cultuursaus.

Net als Lagerfeld heb ook ik een zwak voor het werk van Kahlo. Ooit ook las ik haar biografie. Haar verhalende zelfportretten hebben een bepaalde vrolijkheid maar zijn tegelijkertijd doordrongen van haar persoonlijk leed en de fysieke pijnen ten gevolge van een kinderverlamming. "Ik schilder mezelf omdat ik vaak alleen ben en omdat ik het object ben dat ik het beste ken", zei ze ooit. Altijd toonde ze zichzelf, hoezeer ze ook probeerde om haar leed te verbloemen.

Parallellen met de succesvolle Shiffer zijn moeilijk te vinden. De foto's van Shiffer als Kahlo kunnen dan ook met geen mogelijkheid worden verward met de portretten van de schilderes. Shiffer blijft een Duitse in vermomming, is nauwelijks nog zichzelf. Dat neemt niet weg dat ook Lagerfelds foto's van Shiffer van een uitzonderlijke schoonheid zijn, wat er op internet ook over te lezen valt. Ik vraag me zelfs af wat ik mooier vind. Puur vanuit de esthetiek, los van ieders levensverhaal: ze raken beide de essentie van schoonheid. Ik denk zelfs dat ik Claudia mooier vind.

Nicolas  Muray: "