Labels

woensdag 10 oktober 2018

Circus en het jaren zestig gevoel


Paul Rice, “Ringling Brothers circusolifant stapt uit de trein”, 1 april 1963,
The Bronx Railroad Yard, New York

Deze foto is uit 1963 en roept een bijzonder gevoel bij me op. De eerste keer dat ik naar het circus ging was een jaar later, in 1964, naar Toni Boltini, samen met mijn neefjes en Tilly en Jos. Een bijzondere ervaring op die leeftijd. Ik was vier en kon een van die jongetjes zijn geweest. Ik herinner me de clowns allemaal koffers in een oldtimer gooiden, waar een andere clown ze er weer uit mieterde, en zo door. Ik herinner me Rob de Nijs en Johnny Lion, en mijn moeder die helemaal enthousiast was. Ik herinner me de wilde beesten.

Het mag niet meer, die wilde beesten. Straks zullen de koloniale dierentuinen er ook wel aan moeten geloven. De wereld verandert. De jaren zestig zijn ver weg voor mij, meer als en andere eeuw, maar het gevoel zit er nog steeds. Dat merk ik als ik zo’n foto zie. Of het goed is dat de wilde beesten niet meer in het circus mogen weet ik niet. Die hadden het zo slecht nog niet volgens mij. Hoe dan ook vind ik het een beetje jammer, als het niet is om de dieren dan wel om wat vervlogen is. Om wat strakjes niemand meer weet, als we nog eens een halve eeuw verder zijn. Alles geht vorbei!

Was ik nog maar een van die jongetjes.