Labels

zaterdag 13 oktober 2018

George Hitchcock, “Tulip Culture”


George Hitchcock, “Tulip Culture”, 114,3 x 165,7 cm, 1889,particuliere collectie


Vanaf de late zestiende eeuw trokken Hollandse kunstschilders naar Italië. Nog steeds kopen mensen
een huisje in Toscane. Terwijl het hier zo mooi is. Als je maar wilt kijken!

George Hitchcock (1850-1913) was een Amerikaans kunstschilder, academisch opgeleid, maar beïnvloed door de impressionisten, die de schoonheid van Nederland eind negentiende eeuw als buitenlander zag, zoals we die zelf nauwelijks meer ontwaarden. In een artikelenreeks in Scribner’s Magazine over de picturale kwaliteit van het Hollandse landschap prees hij de toon en atmosfeer van het lage, gesluierde, typisch Hollandse licht. Waar de schilders van de Haagse School de schoonheid van het grijze en grauwe lieten zien, maakte Hitchcock het net een beetje mooier. Hij romantiseerde een beetje, zag hij meer zonlicht dan er doorgaans scheen, schilderde hij voortdurend kleurige bollenvelden - in afgewogen schakeringen - waar de rest van het landschap doorgaans grauw was.

Het schilderij “Tulip culture” (De tulpentuin) uit 1889 toont een Hollandse boerin in een tulpenveld nabij Egmond aan den Hoef. Het is bijna een replica van een doek waarmee hij twee jaar eerder een eervolle vermelding kreeg op de Parijse Salon. Terzelfder tijd maakte hij nog een vergelijkbaar werk, zonder figuur. Met lichte kleuren, brede penseelstreken en een verfijnd gevoel voor natuurlijk licht schildert hij rij na rij kleurrijke tulpen, die in tint variëren van paars tot geel tot roze, en vooral ook wit, waarvan de felle kleuren worden prachtig gedempt in schaduw vanuit een bijna paarsblauwe lucht. Het horizontale formaat van het schilderij benadrukt de lange rijen van bloemen en de vlakheid van het Nederlandse landschap. Aan de rand van het tulpenveld stroomt een met bomen omzoomd beekje. Op de achtergrond, tussen het geboomte, zien we de boerenwoning.

Hitchcock is een groots impressionist, een van de grootsten die in ons land gewerkt hebben. Vreemd eigenlijk dat bijna niemand hem hier nog kent. Zijn werk is amper is musea aanwezig. Misschien heeft hij ons landschap toch het een beetje te mooi gemaakt, te licht, te kleurrijk, waar we hier toch wat meer van het grijze zijn. Maar Hitchcock is geen Keukenhof. Zijn kleuren brengen geen kermis, maar drukt eerder rust en harmonie, evenwicht tussen een zekere droefgeestigheid en alledaags geluk, zoals ik dat voortdurend zoek. De beste bollenwerken van zijn mooier dan die van Monet.

Na zijn dood in 1913 werd Hitchcock schier vergeten. Pas in deze eeuw kwam er hier weer nieuwe belangstelling voor zijn oeuvre. “Tulip culture” bracht in 2010 ruim 1,7 miljoen dollar op bij Sotheby’s.



“Spring in Holland”, vergelijkbaar werk, 91 x 130 cm, ook 1889