Labels

donderdag 4 april 2019

Christine Osinski, Staten Island en het déjà vue


 
Christine Osinski, “Zonder titel”, ca. 1982

Bij het speuren naar informatie over Alice Austen stuitte ik op foto’s van Christine Osinski. Beide fotografes kwamen uit Staten Island, ook wel de vergeten wijk genoemd. Osinski maakte er begin jaren tachtig een reeks foto’s die me sterk don denken aan het dorp waar ik zelf opgroeide. Ook een vergeten plek, verborgen op de hei. Een arbeidersdorp. Barbara Stanwyck zei in de klassieke fim noir ”Sorry, wrong number”: “De ellendigste dagen die ik ooit heb gekend”. Ze illustreerde dat na een pauze met de zin “Ben je ooit in Staten Island geweest Leona?” Zo heb ik dat ook gevoeld.

Vaak mopper ik tegen mijn moeder over de omgeving waarin ik opgroeide. Het voelt als een verloren kans. Een vergeten omgeving. De rand van de samenleving, zeggen ze weleens. Mensen in zo’n omgeving worden niet opgemerkt. Er is, in een bepaalde zin, weinig vreugde. Toch laten de foto’s van Osinski laten zien dat er ook schoonheid in schuilt. Ik ken die wereld. Ik heb er deel van uit gemaakt en pas me nog steeds gemakkelijk aan bij deze mensen. Ik voel een bepaalde solidariteit als ik er naar kijk, hoe gelukkig ik me ook prijs ben dat ik er weg ben., hoe benauwd ik me soms ook voel.