Labels

zaterdag 27 april 2019

Dahl-Wolfe, Suzy Parker in Balenciaga aan de Seine, Parijs, 1953


Louise Dahl-Wolfe, Suzy Parker in Balenciaga, aan de Seine, Parijs, 1953

En nog een keer Dahl-Wolfe, een foto van voor mijn geboorte. Maar het voelt als dichtbij. Parijs is niet zo ver. In geen stad buiten Nederland en België was ik vaker als Parijs. Parijs is nog altijd jaren vijftig, de jaren van mijn ouders. De Seine stroomt maar door. De modellen zijn nog altijd even mooi. Zoveel is niet veranderd. Klein gedichtje:

                                          De Seine stroomt, de Seine droomt,
                                          Voorbij de oevers, langs mijn hart,
                                          Langs de schoonheid aan de kade, 
                                          Meer dan water mij verwart.

Het model is Suzy Parker (1932-2003), gezicht van Coco Chanel. Later werd ze actrice. Al 16 jaar is ze dood nu, overleden kort na mijn vader, op ongeveer dezelfde leeftijd. Foto’s bedriegen, hoe langer het duurt hoe meer. We willen allemaal bedrogen worden, anders houdt geen mens het hier vol. Modefotografen begrijpen dat, zo goed als hun modellen.