Labels

woensdag 24 april 2019

Childe Hassam en het zondaggevoel


Childe Hassam, “Sunday Morning”, 1897

Childe Hassam was een groot observator, zoals alle grote impressionisten. Hij liet zich vooral inspireren door de wereld om hem heen: het dagelijks leven in straten van de grote stad, bij elk weer, mensen van alle standen, individueel geleefde levens. Het doet me denken aan Couperus, die ik weer eens lees. Of andersom. Zoveel hoeft er niet te gebeuren om de aandacht te trekken. Zoveel heeft een mens niet nodig, welbeschouwd.

Ik kijk naar Hassams portretten. Elegante vrouwen, lang geleden, zo’n beetje rond de tijd toen mijn grootouders werden geboren. Mensen komen, mensen gaan. Het was mooi weer de voorbije zondag. Het gevoel van de zondag, herkend in een oud schilderij. Maar ook bij slecht zie ik ze gaan. Altijd zie weer elegante vrouwen, overal. God blijft zich herhalen. Niets is veranderd. Net als Hassam voel in me vooral een observator, een beetje vanaf de zijlijn. Het is goed zo. Het leven is prachtig. 


“Lady in Pink”, 1890