Pyke Koch, “Rustende slaapwandelaarster 4”, 45 x 75 cm, 1971, Museum MORE, laatste van vier versies. |
Het werk van Koch is verwant aan Freud. Het raakt aan diepere lagen van ons bestaan. Als je er lang naar kijkt zegt het iets over jezelf, niet over Koch. Net zo min als zijn werk iets zegt over zijn politieke voorkeur. De poëtische kracht van werken als “Rustende slaapwandelaarster” en “last Summer” roeren aan verborgen angsten, halen onbewuste verlangen naar boven, werken door in driften en oergevoelens. Ik zweef naar een andere dimensie. Ver terug in de tijd, en toch ook niet. Het voelt alsof ik iets terugvind wat verloren was. Het zegt iets over mij maar ik weet niet wat. Iedereen haalt eruit wat hij erin ziet, zei Koch zelf. Maar geen incestueuze moederbinding, niks van travestie. Eerder iets van verdwenen schoonheid, vergeten erotiek, verloren onschuld. Of praat ik nu net al als Kempers en Van Tilborgh.
“Last Summer”, 1972, 30,7 x 36,5 cm, Centraal Museum Utrecht |