Labels

zaterdag 20 april 2019

Jacob Bendien, “Naakte vrouwenfiguur”


Jacob Bendien, “Naakte vrouwenfiguur”,
61 x 17,1 cm, 1927, Centraal Museum Utrecht

Als abstract kunstschilder had Jacob Bendien (1890-1930) geen onderscheidend talent. Gelukkig maakte hij ook het nodige figuratieve werk. Betoverend is zijn etherische tekening van een “Naakte vrouwenfiguur” uit 1927, kaal als een Egyptische prinses. De transparantie van de figuur wordt op onnavolgbare wijze gekarakteriseerd. Nergens krijgt ze vaste contouren. Ze lijkt nog gevangen in het wit van het papier, waarvan het grein nog zichtbaar is. Alleen de ogen zijn opvallend donker.

Gerrit Achterberg beschreef “Naakte vrouwenfiguur” in zijn gedicht “Potlood”:

  Ik kwam een vrouw tegen van J. Bendien
  Lopende in een legende.
  Ik ben van dezelfde schemer misschien,
  Want zij ging door mij heen zonder op te zien.

Ook ik ben van dezelfde schemer misschien. Zoveel vrouwen door mij heen zonder op te zien. Zoveel Achterberg voor me als zo zelden gezien. Zo zuiver als het zicht van de schemer misschien.

Zweeft alles door me heen zonder op te zien.