Labels

vrijdag 26 april 2019

Louise Dahl-Wolfe, “Onder parasols”



Louise Dahl-Wolfe, “Onder parasols”, Vogue, 1959,
The Dorado Beach Hotel, Puerto Rico

Modefotografie is een vorm van kunst die niet altijd ten volle wordt gewaardeerd. Het combineert harmonische aspecten van fotokunst met de schoonheid van de vrouw. Voor mij heeft dat iets ultiems.

Modefotografie is geen exclusief mannendomein. Misschien kunnen vrouwen het nog wel beter. Het is voorbij de erotiek en raakt aan de godenwereld. Er is mythische afstand, distinctie.

Louise Dahl-Wolfe (1895-1989) was een van de grootste modefotografen uit de vorige eeuw. Ze werd beïnvloed door tijdgenoot Horst P. Horst en werkte vooral voor Vogue en Harper’s Bazaar.

Dahl-Wolfe was vooral meesterlijk compositie en gebruik van contrast, waarbij ze als een der eersten ook kleur gebruikte. Ze was een der eerste modefotografen die bij natuurlijk licht fotografeerden, op locatie.

Bovenstaande foto, “Onder parasols”, werd in januari 1959 gepubliceerd in Vogue. Onmiskenbaar is de inspiratie van de Japanse prentkunst. Het is een schier perfecte compositie van vormen en kleuren. Het rood en roze van de badpakken wordt schitterend gecompenseerd door de schakeringen van het zand en de zee. De vrouwen zijn volmaakt, op afstand. Een suggestie van een ideale, tijdloze wereld. Dat is precies waar het in de kunst om moet draaien.


1948