Labels

donderdag 3 mei 2018

John Dominis: “Steve McQueen richt zijn pistool”

John Dominis: “Steve McQueen richt zijn pistool”, 1963
In 1963 mocht Life-fotograaf John Dominis drie weken logeren bij Steve McQueen, in diens bungalow te Palm Springs. Op zich was dat een bijzonderheid want McQueen had doorgaans een hekel aan fotografen. Wat hielp is dat beiden een passie hadden voor snelle auto’s en daar al bij eerdere gelegenheden met elkaar over spraken. Ze mochten elkaar, hadden een band. Samen hielden ze in die periode ook een racewedstrijd in de Mojavewoestijn.

Na zijn verblijf in Palm Springs had Dominis veertig filmrolletjes met foto’s van McQueen, die zich na het succes van “The Magnificent Seven” (1960) en de afronding van “The Great Escape” op het hoogtepunt van zijn roem bevond. Het zouden unieke en veelal iconische foto’s blijken, op de motorfiets, in training, op een schiettraining in de woestijn, met zijn toenmalige vrouw Neile Adams in bad. Foto’s in een ontspannenheid zoals nog niemand McQueen ooit had gezien.

Dominis’ bekendste foto van McQueen is de hierboven getoonde, waarop hij achterovergeleund op de bank zijn pistool richt. Hij lijkt zich de aanwezigheid van Dominis niet bewust. Mogelijk is hij in gedachten bij een scene die hij moet spelen, misschien is hij ook gewoon een beetje aan het dagdromen. Hoe dan ook, de foto doet zijn bijnaam “King of Cool” alle eer aan. Waar zijn films momenteel goeddeels vergeten zijn, houdt dit plaatje zijn naam nog steeds in ere. Ik kom hem nog steeds tegen. Net als zijn foto’s met Neile in bad. En terecht. Het blijven prachtige foto’s, qua belichting, compositie, maar vooral toch omdat ze niet geacteerd zijn.


Met Neile in bad