Richard Peter, “Blick vom Rathausturm”, september 1945 |
Waar alle middeleeuwse gebouwen van Dresden in puin lagen was als door een wonder een deel van het stadshuis, waaronder de toren, in de vuurzee overeind blijven staan. Toen de Duitse fotograaf Richard Peter, die in Dresden woonde en werkte, in september 1945 uit gevangenschap naar zijn stad terugkeerde, vond hij zijn atelier, inclusief zijn fotoarchief, compleet vernietigd. Hij besloot te gaan werken aan zijn eigen “wederopbouw” en het eerste wat hij zich voornam was een foto van de geruïneerde stad maken vanaf de toren van het stadhuis. De toren was afgesloten vanwege instortingsgevaar, maar hij wachtte steeds geduldig tot hij langs de versperring kon glippen, klom driemaal naar boven en maakte met gevaar voor eigen leven naar het hoogste punt. Het laatste stuk naar een raam in een stuk gevel beklom hij met een zelf megesjouwde krakkemikkige ladder. Hij vond er precies het juiste uitzicht voor zijn iconisch gewordn foto. Met de blik van een vogel comprimeert hij de totale verwoesting in een vierkant plaatje tot eeuwige aanklacht tegen de waanzin van de oorlog, wie ook daders, wie ook slachtoffers. Op de voorgrond staat een stenen beeld van August Schreitmuller(de goedheid), dat als een treurende engel over de diepe treurnis beneden kijkt. Een dode stad. Een stad in stilte. Een landschap van de ziel.
Blik op Dresden kort voor 1900, met de Augustbrucke, de Hofkirche (l) en de Frauenkirche. Een weggevaagde wereld. |