Labels

dinsdag 6 maart 2018

Elliot Erwitt


Kijken naar "La Maja vestida" en "la Maja desnuda"  in het Prado

Elliot Erwitt was gebiologeerd door het fundamentele onderscheid tussen man en vrouw: “ Al op vroege leeftijd zag ik de frappante verschillen. Naarmate ik ouder werd zou die perceptie zich alleen maar verdiepen”.

Erwitt zag het gedrag van mannen en vrouwen als complementair. Hij zag meer verschillen dan overeenkomsten. Hij zag het overal, onder andere in het kijken naar kunst. Van bovenstaande foto beweerde hij dat die niet geënsceneerd is. Mannen kijken anders naar kunst dan vrouwen.

Erwitt zicht altijd naar het “essentiële moment”. Hij zei daarover: "voor mij is fotografie de kunst van het observeren. Iets bijzonders ontdekken op een doodgewone plek". Beelden zeggen meer dan woorden. Ze zetten aan tot reflectie, ontroeren, verbazen.

Jaren geleden kwam ik op vakantie in Italië toevallig uit bij een expositie van Erwitt. Mijn aandacht werd getrokken door een poster met onderstaande foto van een oude man en kleuter op de fiets. Ik kende hem nauwelijks, het kwam niet goed uit, maar ik moest hem gaan zien, al kon het maar even.

En er gebeurde iets met me. Het moment draaide om.

Voor even.

Sneller dan me lief was moest ik de expositie verlaten. Nog tijdens de vakantie kocht ik een fotoboek. Dat vergoedde veel.