|
Andreas Feininger: “De Photojournalist”, 1951 |
Andreas Feininger (1906-1999) was de zoon van Lyonel Feininger, een vooraanstaande Duits-Joodse expressionistische kunstschilder, architect en meubelmaker. In d jaren twintig hij te Berlijn opgeleid aan de Bauhaus Kunstschule te Berlijn, waar zijn vader doceerde. Aanvankelijk richtte hij zich op de architectuur maar vanaf midden jaren dertig, toen hij via Zweden naar Amerika emigreerde, koos hijboor de fotokunst. Hij vestigde zich in New Yorken ging werken als free-lance journalist. Na de oorlogkreeghijeen vaste aanstelling bijhet tijdschrift Life.
In 1951 organiseerde Life en wedstrijd voor jonge fotografen. Feininger kreeg opdracht een originele foto te maken van de winnaar, Dennis Stock. Het resultaat was bovenstaande foto, waarop Stock een Leica SM-camera voor zijn gezicht houdt. Zijn gezicht is echter nauwelijks zichtbaar. Camera en mens vloeien naadloos in elkaar over en zijn nauwelijks nog van elkaar te onderscheiden. Feiningers portret werd daarmee symbool voor een nieuw soort fotojournalisten, die de levensader vormden van tijdschriften als Life, Time en Look, die alle aan de kant zetten voor een goede foto. Feiningers gebruik van geometrische vormen en de felle licht-donker-contrasten weerspiegelen de strakke modernistische lijnen van het Bauhaus.
Feininger zou zijn leven lang geïdentificeerd worden met zijn fotoportret van Stock, die iconische waarde kreeg. Bijna zou daarmee vergeten worden dat hij ook een van de belangrijkste stadsfotografen van het New York uit de jaren veertig en vijftig werd. Zijn stadspanorama’s geven een uniek tijdsbeeld van de doorontwikkeling van de stad tot ‘s werelds grootste metropool, vergelijkbaar met de foto’s die Alfred Stieglitz enkele decennia eerder maakte.
Feininger maakte ook naam als natuur- en kunstfotograaf, maar met de verdere ontwikkeling van de fotografie maken deze prenten tegenwoordig aanzienlijk minder indruk.
Feiningers foto's van New York: enkele voorbeelden
|
42th Steer, viewed from Weehawken, 1942 |
|
Men unload coffee at a Brooklyn dock with Lower Manhattan, 1949
|
|
Bijschrift toevoegen
| Empire State Bulding, 1941
|
|
|
Big Snow 42 Street, 1956 |