Labels

zaterdag 1 juni 2019

Isaac Israëls, “Moulin de la Galette”, 1905-1906

In het programma “Boer zoekt vrouw” hoorde ik ooit een jonge boerin aan een kandidaat-partner vragen of hij meer van kroketten hield of van frikandellen. Wat moet je vragen om iemand beter te leren kennen? Ze had ook kunnen vragen welke schrijvers ze het voorbije jaar hadden gelezen, maar welke boer heeft er tijd voor een boek? Wie leest er überhaubt nog onder de dertig?

Ik las een tijdje gelden een artikel in krant over de teruglopende boekenhandel. Vier gerenommeerde boekwinkels in Amsterdam op de rand van faillissement. Driekwart van de tweedehands boekenwinkels hebben al het loodje gelegd. Nog niet zo heel veel jaren geleden wist ik, in elke stad waar ik weleens kwam, precies ze lagen. Nu kijk ik wat lustloos bij de Bruna tussen de laatste uitgaven van figuren uit praatprogramma’s. Ik ga ze niet kopen.

Boeken kopen doe je niet meer in de stad. Daar hebben we het internet voor, en e-readers. Ook ik pas me aan. De stad is voor gezelligheid. Pleinen vol terrassen. De stad is er om iets te gaan drinken. De stad is voor eten. Ik zie iedereen eten. Kroketten of frikandellen. Wat moet je nog vragen? Zo slecht gaat het nog niet met de BV Nederland, denk ik dan. Maar het blijft een verarming.