Labels

dinsdag 25 juni 2019

Konrad Klapheck, “De schoonmoeder”


Konrad Klapheck, “De schoonmoeder”, eigen titel, 100 x 100 cm, privé collectie

Konrad Klapheck (1935) is een Duits conceptueel kunstschilder die opvalt door zijn repetitieve onderwerpskeuzes.  Hij creëert een illusie van de ideale wereld door een perfecte, bijna surrealistische weergave, zoals Comte de Lautréamont het bedoelde in zijn “les Chants de Maldoror”. Doorgaans schildert hij gebruiksvoorwerpen, waaraan hij door toevoeging van aan personen refererende titels humane kenmerken verleende. Het zijn wisselwerkingen tussen eigen primaire associaties en verbeeldingen van diepgewortelde verlangens en angsten. Tegelijkertijd creëert hij afstand door zijn perfectie, hoe dichtbij het ook komt.

De hierboven afgebeelde naaimachine heeft van Klapheck een titel meegekregen die ik hier niet ga noemen. Ik heb het mijn eigen titel gegeven, meer passend bij mijn eigen gevoelens en gedachten: “De schoonmoeder”. Een gevoel van de jaren vijftig, tijdsbeeld van de armoedige vooruitgang en de zelfgemaakte kleren. Van een gestrenge degelijkheid en doorgaan. Eigengereidheid. Bazig dominant, zonder feminisme. Zo zie ik ze nog steeds, met toegenomen sympathie, die ik terugzie in dit werk. Zo weet je weer waar ze vandaan komt. Het verbindt ons heden met haar verleden.

Met Klaphecks werken kun je dat steeds doen: zelf titels verlenen, passend bij je eigen emotie. Nog maar een paar van zijn schilderijen hier beneden, zonder titel uiteraard. Leuk spelletje. Met een beetje googelen kun je nog avonden doorgaan.