Labels

donderdag 20 juni 2019

Jeff Koons, Pink Panther


Jeff Koons, Pink Panther, 1988, geglazuurd porselein,
104.1 x 52 x 48.2 cm, Museum of Modern Art, NY

Jeff Koons (1955) is misschien wel de meest controversiële kunstenaar van deze tijd. Zijn werken breken volledig met de klassieke concepties van wat kunst zou moeten zijn. Hij speelt met elementen van kitsch, platte banaliteit en zelfs pornografie, waarbij hij zich beweegt op het breukvlak van het artificiële en hyper-realiteit. Altijd ontleend hij zijn figuren uit het dagelijkse leven, ingesteld op materialisme, genot en plezier, doorgaans kleurrijk, glimmend, altijd op groot formaat. Alles lijkt te spotten met goede smaak.

Pink Panther” toont een Op Jane Mansfield geïnspireerde vrouwenfiguur met juxtapositioneel over haar schouder hangend een pop van de roze panter. De dame is halfnaakt en houdt haar rechterhand voor haar blote rechterborst. Ze kijkt weg naar rechts met een zwoele blik. De roze panter kijkt triestig over haar schouder weg, een arm achter op haar rug. Het geheel refereert aan de jaren vijftig Hollywood-fantasieën, versterkt door de licht-zoete verzadigde kleuren. Het werk werd vervaardigd in kostbaar glimmend porselein en kon zo uit een woonwagen komen, ware het niet zo groot. Verder is er nauwelijks iets te zeggen. Zelf zij Koons erover: ""Pink Panther is about masturbation. I don't know what she would be doing with the Pink Panther other than taking it home to masturbate with it". Niet meer dan dat. De symboliek is niet anders dan wat ons tegemoet treedt in het dagelijks leven, wat we er zelf van willen maken. En vooral niet te serieus alsjeblief.

Koons presenteerde het werk in 1988 in de Sonnabend Gallery in New York op een tentoonstelling getiteld “Banality”. Het publiek leek geschokt en dat was precies wat hij wilde: provoceren. Het werk van Koons roept echter ook vragen op: wat is kunst? Wat is kitsch? Kunst is uniek, enig, kitsch refereert aan massaproductie, sentimentaliteit, een lager niveau van schoonheidsbeleving. Maar wie bepaalt wat in welke categorie hoort? Koons spot met de pedant-verheven gevoelens van de kunstwereld. In 2019 werd zijn werk “Rabbit” verkocht voor 91,1 miljoen dollar, het hoogste bedrag ooit betaald voor het werk van een nog levende kunstenaar. Ik bedoel maar.