Labels

zondag 9 juni 2019

Breitner, “Drie schoolmeisjes op de brug bij de Westermarkt”


Breitner, “Drie schoolmeisjes op de brug bij de Westermarkt”,
1895  olieverf op paneel, 24,5 x 32,5 cm. Particuliere collectie. 
De meisjes lopen richting de bekende papierhandel van H.W. Russe,
Prinsengracht 172 / hoek Bloemstraat, met de reclames op de muur .
Het tafereeltje werd voor het eerst in 1901-02 tentoongesteld bij Arti et
Amicitiae aangeboden voor 900 gulden, maar bleef nog jaren onverkocht.
 

Breitnerweer, werd vroeger weleens gezegd. Wisselvallig, dreigend. Maar ineens schijnt dan weer de zon. Een mooie zondagmorgen en alles schijnt in orde. Morgen kan het anders zijn, maar vandaag is het in orde. Ik rust uit, buiten op mijn terras, na een stukje hardlopen. Morgen is het pinkstermaandag, vrij, en alles voelt in orde.

Breitners kleine schilderijtje “Drie schoolmeisjes op de brug bij de Westermarkt”, uit 1895, is vrolijk, fleuriger, met meer lichte kleuren dan in zijn andere stadstaferelen. Hij lijkt in een goed gemoed te zijn geweest, net als ik nu. Toch waait het ook een beetje. Eén van de schoolmeisjes houdt haar hoed vast, aan de rokken van een van de dienstmeisjes is af te leiden dat de wind uit het westen komt, vanaf de in 1890 gedempte Rozengracht richting Westermarkt. Het is niet vrij van wolken. Mooi weer, maar morgen kan het anders zijn.

De drie schoolmeisjes, op de rug gezien, werden door Breitner eerst gefotografeerd, alvorens hij ze uitwerkte, eerst in schetsen, uiteindelijk op paneel. Pas in de jaren zestig werd bekend dat Breitner vaak foto’s gebruikte als vertrekpunt voor zijn schilderijen. Vroeger werd daar nog wel eens neerbuigend over gedaan. Tegenwoordig lijkt het de kracht van zijn werken alleen maar te versterken. De meisjes hebben werkelijk geleefd, vrolijk en wel als op het schilderijtje. Wat zou er van hen zijn geworden? Wat heeft hen de morgen gebracht?