Labels

vrijdag 28 september 2018

Saenredam, “Interieur van de St. Bavokerk”, 1636

Ik ben katholiek opgevoed, gedoopt, communie, hele reutemeteut. Er is niet veel meer over misschien, maar bepaalde christelijke grondbeginselen herken ik nog steeds bij mezelf. Vergeving na berouw bijvoorbeeld, ik ben bijna altijd bereid iemand te vergeven als ik voel dat er sprake is van oprechte spijt. Van de andere kant, als Volkert van de Graaf vervroegd wordt vrijgelaten snap ik daar helemaal niks van. Die jongen jaagt een medemens (zo noem ik dat dan) in volle bewustzijn van een meter afstand een kogel door zijn hoofd, toont geen enkel berouw, komt niet tot inkeer en krijgt dan toch strafvermindering. Dat klopt niet. Anders Breivik is ook zo iemand. Dat zijn in-slechte mensen, die horen voor eeuwig te branden in de hel, denk ik dan, ongetwijfeld vanuit mijn katholieke oorsprong. Zonder berouw geen vergeving.