Labels

zondag 2 september 2018

Norman Rockwell, “Crackers in Bed“

Norman Rockwell, “Crackers in Bed (And Every Lad May  Be Alladin)”,
1920, Edison Mazda advertentie voor lampen.

Soms surf je wat over het internet en wordt je om onbeschrijfbare reden getroffen door een ongezocht, toevallig voorbijkomend beeld. Zo’n ervaring had ik met “Crackers in Bed” van Norman Rockwell. Hoewel ik Rockwell natuurlijk al langer ken, ik heb een boek van hem, schreef ook al eerder over zijn werken, herkende ik hem niet direct als de kunstenaar. Misschien was het thema net wat te zoet, te alledaags, het blijkt ook gewoon bedoeld voor een advertentie van Mazda lampen.  Maar zoet of alledaags, advertentie of museumwerk, als het van Rockwell komt is het altijd prachtig.

“Crackers in Bed”, met als subtitel “And Every Lad May Be Alladin” toont een jongen die gebiologeerd in zijn bed zit te lezen. Vanuit het half geblindeerde venster is een lieflijke blik naar buiten zichtbaar. De eerste sterren staan aan de hemel, het raamlicht bij de buren voelt vertrouwd. Het rolgordijnen-touwtje hangt in een boog naar de gordijnen en leidt de aandacht weer terug naar de lezende jongen, in het licht van de Mazda lamp. De kamer bevat diverse details die verwijzen naar de avonturen in zijn boek. Rechtsboven zien we een stuk van een zwaard, gestoken achter een schilderij waarop een man terugdeinst voor een beest. Indicaties van avontuur. Links van hem heeft de jongen zijn hand op een doos met crackers, waaraan het werk zijn titel ontleend. De subtitel verwijst naar de transportatie in een andere wereld, vol grote avonturen, alleen door het boek, een beetje natuurlijk door de lamp.

Ik heb lang gekeken naar dit schilderij. Op volwassen leeftijd lees je nooit meer als een tienjarige. Volledig opgaan in een boek, alles om je heen vergeten. Maar helemaal weg is het niet. Zoals het jongetje van Rockwell wordt opgezogen in zijn boek, zo wordt ik toch ook weer een beetje opgezogen in zijn afbeelding. Dat is de kracht van de kunstenaar. Ik ben blij dat het altijd nog kan.


Enkele andere werken van Rockwell met een vergelijkbaar thema: