Labels

zaterdag 30 januari 2021

Hofers intensiteit

 
Karl Hofer, “Im grünen Kleid”, 1943, 68 x 49,3 cm, particulier bezit


Karl Hofer was de zoon van een militaire muzikant. Hij studeerde aan de kunstacademie van Karsruhe, onder andere bij Hans Thoma. Daarna ging hij een tijd naar Rome. Zijn werk vertoonde invloeden van de naïeve kunst en Cézanne, met veel dubbelzinnige symboliek. De nazi’s namen er aanstoot aan en bestempelde zijn werk als Entartete Kunst. Hofer liet zich niet uit het veld slaan en ging gewoon door met werken, maar koos bewust voor een neutrale onderwerpen die hij in een ogenschijnlijk koele afstandelijkheid vorm gaf. Daar kon niemand aanstoot aan nemen.

Hofer maakte in de nazi-jaren veel portretten, vaak van doorsnee vrouwen. Op een formeel beschouwelijke wijze legde hij ze vast op doek, teruggebracht tot de essentie, zonder enig effectbejag. Als een beeldhouwwerk, zo stil. Ik zie een zekere geslotenheid die slechts moeizaam wordt vrijgegeven, omringt door melancholie. Er zit meer in de schildering dan onze ogen bereikt. Er is een intensiteit die je moet voelen, bijvoorbeeld in de kleur van de kleding, die de compositie bij elkaar houdt. Als je dat ziet kun je beginnen. Psycholoog is een bijzonder beroep. Net als dat van kunstschilder.


“Im blauen Bluse”, 1939