Labels

vrijdag 15 januari 2021

Huiselijk geluk

 
Aristide Maillol, “Femme courant” (handwerkende vrouw), 1893, 30 x 39,2 cm, particuliere collectie

Aristide Maillol (1861-1944) was een bewonderaar van Vuillard, die ook ik bewonder. Hij werd vooral gefascineerd door de intieme wereld van het huiselijk geluk dat hij oproept. Dromerige patronen domineren de compositie en dragen bij aan dit gevoel, ook voor mij. Een jonge vrouw in een bloemenjurk zit op een groene bank te borduren of iets te verstellen, klaarblijkelijk buiten, mede gezien de rieten stoel linksvoor. Ze wordt geflankeerd door een vaas met irissen en een rozenstruik. Rechts lijkt nog iemand met een werkje te zitten, afgesneden van het tafereel als op een familiefoto.

Ik zie mijn oude schoonmoeder met een breiwerk in coronatijd. Het geluk ligt dicht bij huis, wie het daar niet weet te vinden, vindt het nergens. Buiten op een bankje, in kleine kring. Zonnetje, bloemen. Bijna verlang ik weer naar een coronavoorjaar, net als vorig jaar. Het zal er ook nu weer van komen, zo vrees ik.