Labels

woensdag 20 januari 2021

Verbazing

 
Hassam, “Avenue in the Rain”, 1917 


Ook al schop je 99 mensen op 100 een geweten, er blijft dan nog één smeerlap over en die wordt president. En als je die durft te schoppen, vlieg je de gevangenis in”.

Citaat van Louis Paul Boon uit Verscheurd jeugdportret, 1975. Ik ben nooit zo van de actualiteit in mijn blog, maar vandaag moet ik toch even weer aan onze Belgische grootmeester denken, die zelf geen president wou zijn.

Trump is weg. Ik kan nog steeds niet geloven dat het echt gebeurd is. Net zo min kan ik snappen dat mensen die ik tot voor kort nog als weldenkend beschouwde zo kunnen veranderen en het nog steeds niet willen zien. Die zijn er! Ik geef het maar op, schuif door naar de zijlijn, naar het balkon, bekijk het van een afstandje en zie het maar als toneel, vermaak. Op een andere manier is geen hoop op beterschap, wat dat betreft, ondanks de verbazing.

Maar laat ik me niet meer kwaad maken op mijn tweeenzestigste jaar, dat is niet goed voor mijn hart, vervolgt Boon, de oorlog in gedachte. <...> En dat u misschien gedacht hebt net als mijn vader vroeger: “het is een les geweest”. Een les die hij trouwens de volgende dag reeds vergeten was.