Labels

dinsdag 28 juli 2020

Jacky first


Jacqueline Bouvier in Parijs

Jacqueline hoorde niet op de achtergrond. Dat zie je op de foto’s. Ze was meer dan evenwaardig. Zoals het hoort in een goede relatie. First Lady. In 1962 bezochten de Kennedy’s Parijs. Time schreef: "er was ook nog een man die haar vergezelde". De president zei "Ik was degene die Jacqueline naar Parijs vergezelde, en ik heb ervan genoten!"

Veel mannen presteren voor hun vrouw. Of voor de te winnen dan wel niet gewonnen meisjes. Ouders laat ik maar even buiten beschouwing. De druk komt hoe dan ook van binnen, en altijd van nabij. Sommigen kunnen er mee omgaan, sommigen bekopen het met de ondergang.

Jacky kon er mee omgaan. Ze had het van nature, allemaal. Ze kon ook prima alleen verder na Johns tragische dood. Dat kon je van tevoren al zien. Daar had haar moeder voor gezorgd. En een bijzondere gratie, ook dat wil helpen. Zeker in Parijs, New York, waar ze woonde.

Of John het het van nature had is de vraag. Of hij het allemaal zo gewild heeft evenzeer. Van de familieomstandigheden bij de Kennedy’s ben ik minder op de hoogte. Ik heb even ook geen zin om het na te zoeken. Zo interessant is hij nu ook weer niet. Alles draait om Jackie. Altijd.