Labels

zaterdag 4 juli 2020

Dame op de fiets


Ed van der Elsken, Leidsestraat, Amsterdam 1979, Nederlands Fotomuseum

De nalatenschap van fotograaf Ed van der Elsken (1925-1990) gaat naar het Rijksmuseum en het Nederlands Fotomuseum, lees ik in het nieuws, overgedragen door zijn weduwe Anneke Hilhorst. Het gaat om een werkarchief van tienduizenden foto’s, in het pre-digitale tijdperk gigantisch.

Als je als straatfotograaf zoveel foto’s maakt moeten er wel een een paar goede tussen zitten, denk ik dan. Het laat zich ook niet altijd plannen. Vaak moet je geluk hebben. Hollandse vrouwen op de fiets geeft sowieso altijd al een bijzonder beeld, een mooi plaatje, maar bovenstaande foto voor mij toch vooral bijzonder door de omkijkende, oudere, zo te zien Joodse man links achter haar. De vrouw op de fiets heeft niets in de gaten. De plompe echtgenote van de omkijkende meneer ook niet. Geen wonder, met zo’n vrouw, schiet even door me heen, hoewel je daar natuurlijk geen plompe ega voor hoeft te hebben. Ook ik kijk wel eens om als een mooie dame voorbij fietst. Onopvallend natuurlijk. En dan maar hopen dat je niet gefotografeerd wordt.

Hoewel, waarom ook niet. Ik zie de humor er wel van in. En mijn vrouw weet het toch wel.

En met leeftijd heeft het niks te maken.

Mooi plaatje. Mijn tijd.