Labels

maandag 22 juli 2019

Zorn in mijn hoofd


Anders Zorn, “Spetssöm” (Kanten zoom), 1894, 25,8 x 22,2 cm, Zorngården, Mora

Ik ben Zorngärden geweest. Het meest werd ik getroffen door het kleine huiselijke schilderijtje “Spettsöm”. De bevriende zusjes Salomon aan het handwerken. Zorn schilderde het in 1893 kort na een uitgebreide trip naar Venetië. Zorn was een reislustig man. Maar elke keer als hij weer thuiskwam, naar zijn huis in Mora, voelde hij dat daar het eigenlijke geluk lag. Je voelt het in zijn schilderijen, in de werken die hij maakte in de Dalarna. Ik voel het ook nu ik zelf in de Dalarna ben, en straks, als ik weer terugvlieg naar huis, ook dan. Je hoeft niet naar de Dalarna om het te voelen trouwens. Je hoeft ook niet naar Mora om het werk van Zorn te waarderen. En toch voel ik me hier bijzonder. Ik loop al dagen met zijn werken in mijn hoofd.

Het is zeldzaam mooi weer in de Zweden. Vanop de rug bezien fotografeer ik mijn vrouw terwijl ze lager zit op een heuvel. Automatisch denk ik aan “Kvinna som klär sig”, uit 1893, ook in Zorngården. Misschien wel geschilderd op dezelfde plek. Er valt zoveel niet over te zeggen. Je voelt de verwantschap, of je voelt het niet. Als bij zoveel dingen.


 
“Kvinna som klär sig” (Vrouw kleedt zich om),
1893, 56 x 38 cm, Zorngården