Labels

dinsdag 16 juli 2019

Op de planken...

Rembrandt, “De gelijkenis van de rijke dwaas”, 1627


                                                    Op de planken
                                                    Van een antiquariaat
                                                    Dat nog open wordt gehouden
                                                    Door de stoffige eigenaar
                                                    Maar waar niemand meer iets koopt
                                                    Omdat het te duur is
                                                    Te laat
                                                    Aan oude prijzen
                                                    Die niemand meer betaalt.

                                                    Op de planken
                                                    Van dat antiquariaat
                                                    Hoog bovenin
                                                    Waar ik een trapje nodig had,
                                                    Vond ik een kleine dichtbundel
                                                    Heel oud en haast vergaan
                                                    Van een dichteres die ik niet kende
                                                    Russisch
                                                    In het Duits
                                                    In zang vertaald.

                                                    Ik zocht haar op met mijn mobieltje
                                                    Die dichteres
                                                    Die ik niet wist
                                                    Maar kon haar niet vinden
                                                    Geen enkel hit
                                                    Vergeten
                                                    Hoe zonde
                                                    Het heden niet gehaald.

                                                    Zoals geen mens
                                                    Straks
                                                    Als wij allen
                                                    Al lang zijn vergeten
                                                    Naar mijn stukjes
                                                    Mijn gedachten
                                                    Ook maar een ietsepietsje taalt.

                                                    Zo heb ik dat bundeltje
                                                    Toch maar laten liggen
                                                    Een klein beetje spijt
                                                    Voel ik
                                                    In mijn buik
                                                    Dat nu toch aan mij knaagt.