Labels

dinsdag 9 juli 2019

Paerels en Monet, verschil moet er zijn


Willem Paerels, “Kermis”, 71 x 74,5 cm, particuliere collectie


Willem Paerels (1878-1962) is een vergeten kunstschilder. Autodidact. Hij liet zich beïnvloeden door de impressionisten, in het bijzonder Claude Monet. Zijn “Kermis” uit 1909 is een uitzonderlijk schilderij, dat hij exposeerde op zijn eerste individuele expositie in 1911 in Galerie Recken te Rotterdam. Het werk kan zich meten met Monets “Boulevard des Capucines”. We zien een tafereel in Oostende, aan de kust, waar Paerels tot 1912 vaak zijn zomers verbracht. De weergave is vanuit het raam van zijn pension, zoals ook Monet schilderde vanuit het raam van zijn hotel. Ik herken de aperte keuze voor een duidelijk basistoon, het hoge perspectief, de diagonale compositie, de impressionistische veegtechniek waarmee de figuren in enkele vlot geplaatste penseelstreken zijn neergezet, goeddeels in ongemengde kleuren. Natuurlijk was Monet een van de eersten, Paerels een navolger, maar dat maakt zijn schilderij niet minder mooi. Paerels werken doen op veilingen een paar duizend euro, je vindt ze zelfs op Marktplaats. “Boulevard des Capucines” wordt beschouwd als een van de meest waarde dragende schilderijen ter wereld. Verschil moet er zijn!


Claude Monet, “Boulevard des Capucines”, 1873
80,3 x 63,3 cm, Nelson Atkins Museum of Art, Kansas City