Labels

dinsdag 2 juli 2019

Een beetje onvrede


Adolph Menzel, “De balkonkamer”, 1845

                                                        Een beetje onvrede,
                                                        Met mezelf, denk ik,
                                                        Diep van binnen
                                                        Krijg ik weer eens niet weg.

                                                        Een heel klein mannetje
                                                        Ergens van binnen, denk ik
                                                        Vraagt me steeds om rechtvaardiging
                                                        Zonder datti iets zegt.

                                                        Zonder dat ik het weet
                                                        Toch iets fout gedaan, denk ik
                                                        Voel ik me schuldig
                                                        En praat ik alles weer recht.

                                                        Werk ik hard in de wereld
                                                        Goeie dingen doen, denk ik
                                                        Maar het geef geen voldoening, altijd
                                                        Soms valt het wat slecht.

                                                        Zonder dat ik het snap
                                                        Diep in mezelf denk is
                                                        Zonder dat het mannetje
                                                        Ook maar iets heeft gezegd.