Labels

donderdag 28 februari 2019

Lenin in kleur


Lenin, 1922
(courtesy Klimbim)

Zwartwit foto’s creëren een zekere afstand. Zwartwit foto’s benadrukken de afstand met het verleden.  Net als zwartwit films. Het is iets van vroeger. Zwart wit is voorbij.

Ik heb veel gelezen over Lenin, al vanaf mijn jonge jaren. Lenin was ver weg, op afstand. Hoe veel ik las, hoe goed ik hem meende te snappen.

En dan ineens zie ik een kleurenfoto van Lenin, op het internet. Bij toeval. Nog nooit gezien in al die jaren. Mijn mond valt open. Ineens is Lenin zo dichtbij dat ik bijna van hem schrik. De foto is haast honderd jaar oud, maar het lijkt wel of we samen zijn, in dezelfde ruimte, of hij me aankijkt, aanwezig is. Of hij terug is op aarde. Ik heb nooit kunnen vermoeden dat een foto na inkleuring zo een andere impact kon hebben. Een gebalsemd lichaam heeft nauwelijks meer effect.