Labels

donderdag 7 februari 2019

Twee minuten




In een museum hangen vele honderden werken. Op een grote overzichtstentoonstelling vaak minimaal honderdvijftig. Hoeveel tijd nemen we om een schilderij te bekijken wanneer we in het museum zijn? Tien seconden? Twintig? Twee minuten? Twee minuten is voor de meeste mensen al meer dan maximaal. Geef je ogen maar eens de kost als je er bent. Langer gaat ook niet, wil je het gevoel krijgen de tentoonstelling ook echt te hebben gezien. Dan heb je vaak al een volledige dag nodig gehad.

Hoeveel tijd is nodig om een meesterwerk goed te laten indalen, contact te maken met de meester. Meer dan twee minuten durf ik te stellen. Ik het Londense Tate zat ik een hele poos voor de werken van Rothko. Dat kan ook. Op vakantie in Luca stuitte ik bij toeval op een kleine tentoonstelling met enkele werken van Mark Chagall. Soms lukt het, maar het lukt me steeds minder in een museum. Ik stort me liever op boeken en het internet. Dat geeft meer verdieping, meer beleving. En als ik iets bestudeerd en beschreven heb komt het des te meer binnen als ik het dan toch in het museum zie. Dan heb ik geen uren meer nodig, is twee minuten ook al aardig wat.