Labels

zondag 17 februari 2019

Bijbelverhalen van vroeger en Bathseba


Rembrandt, “Batseba met de brief van kong David”, 1654.
Ze heeft net de brief gehad waarin David haar voor de morele keuze stelt
tussen gehoorzaamheid aan de koning en trouw aan haar afwezige echtgenoot.

Ik ben katholiek opgevoed, in zoverre dat ik gedoopt ben, communie heb gedaan. Ik heb op een katholieke school gezeten en zo tot mijn tiende-twaalfde jaar ging ik zelfs naar de kerk. Er is niet veel van overgebleven. Ze hebben niet kunnen overtuigen.

Op de lagere school kwam elke week meneer pastoor een uur bijbel-les geven, op vrijdagmiddag. Dat hield niet meer en niet minder in dan dat hij een verhaal uit de bijbel vertelde. En dat deed hij met verve! De halve bijbel heb ik voorbij horen komen.

Als je een beetje in kunstgeschiedenis geïnteresseerd bent ontkom je niet aan de bijbelverhalen. Ik constateer tot mijn verbazing dat er veel is blijven hangen. Ik herinner me David en Goliath. David was een grote koning. De loftrompetten schalden voor koning David. En toen zag ik Bathseba.

David liet zijn oog vallen op de mooie Bathseba. Vanuit zijn woning kon hij haar zien als ze ging baden. Maar Bathseba was getrouwd. David stuurde haar man Uria met de fronttroepen ten oorlog, waar hij sneuvelde. Nog terwijl Uria aan het front streed liet David Bathseba per brief bij zich ontbieden en maakte haar zwanger. Na de dood van haar man huwde hij haar en verwekte nog meer kinderen.

Niet alle verhalen werden verteld. Meneer pastoor moest ook binnen de lijntjes blijven. Niets menselijks is vreemds aan de bijbel, weet ik nu. Des te mooier als je dat later nog ontdekt. Een van de mooiste werken van Rembrandt. Psycholoog avant-la-lettre.