Labels

donderdag 13 mei 2021

Het oog van de meester

 
Kees Maks, “Twee vrouwen in blauw”, ca. 1912


Dan ook maar even Kees Maks (1876-1967), leerling van Breitner. Hij volhardde in de figuratieve kunst toen het door het modernisme in de hoek was gedreven, om later weer een voorbeeld te worden voor de vernieuwers.

Met leerlingen van van grootmeesters is het altijd lastig. Als met een kopie van het origineel, zoals je die op internet wel kunt bestellen. Net niet is vaak niet de moeite waard.

De figuren van Breitner vindt ik nog altijd wat minder geslaagd, dat was niet zijn sterkste punt, IsraĆ«ls deed dat beter, en ook Maks. Niet altijd, maar in elk geval met bovenstaand schilderij, “Twee vrouwen in blauw”, uit de tijd dat Breitner nog leefde. Een buitengewoon prachtig doek. Net als de twee portretten hieronder.

Ik vraag me af of de meester deze werkjes nog gezien heeft, ik vraag me af wat hij zou hebben gedacht. Het moet een dubbel gevoel zijn geweest, stel ik me voor. Achteraf bleek het niet nodig.


De nieuwe jurk
Dame voor de spiegel