Labels

zondag 2 mei 2021

Dubbel zondaggevoel


Carl Spitzweg, Der Sonntagsspaziergang, 28 x 34 cm, 1848, Carolina Augusteum, Salzburg


Carl Spitzweg (1808-1885) was misschien wel de bekendste Duitse kunstschilder uit het Biedermeier-tijdperk. Romantiek over de top, bij Spitzweg op het karikaturale af.

Toch heeft Spitzweg iets dat me aantrekt. Het is niet alleen het Anton Pieck gevoel uit mijn kinderjaren. Het gaat verder. Misschien is het wel dat karikaturale, de dubbele bodem die ik erbij voel.

Der Sonntagsspaziergang is een mooi voorbeeld. Iedereen voelt de zondagrust. De hele familie moet mee, vader voorop. Mooi weer, prachtige omgeving, geen zorgen. Zo stel ook ik me van kindsbeen af het zondaggevoel voor. Zo was het goed!

Maar was het wel zo goed? Ik kijk naar het tafereeltje van Spitzweg en probeer me voor te stellen wat iedereen afzonderlijk bezig houdt. Hoe het ging voor ze vertrokken, hoe het was toen ze weer thuis kwamen.

Als het maar lijkt of alles in orde is, beter dan bij de buren, voor onszelf, voor de ander. Sonntagsspaziergang. Ik denk aan vroeger. En waar zo’n schilderij me eigenlijk een goed gevoel zou moeten geven voel ik me eerder een beetje droevig.