Labels

woensdag 26 mei 2021

Harde regenbui 1

 
Bob Dylan, Londen, 1966

Ik hoor het geluid van de donder    
                                                 die waarschuwend schreeuwt,
Hoor het zwellen van een golf    
                                                    waarin de wereld kan verdrinken,
Hoor een honderdtal drummers    
                                            met hun handen in het vuur,
Hoor er tienduizend  fluisteren    
                                          en niemand die het hoort,
Hoor een enkel iemand sterven    
                                      en vele mensen lachen,
Hoor het lied van de dichter    
                                die sterft in de goot,
Hoor de echo van een clown    
                                              die schreeuwt in het portiekje,

En het is een harde harde regen    
                                         die op ons neer zal dalen.

Afgelopen maandag werd Bob Dylan tachtig jaar. Ik had het pas in de gaten laat in de avond, toen ik mijn moeder per auto naar huis bracht en allemaal Dylan-songs hoorde. Even meende ik dat hij dood was maar hij was tachtig. Wat is het verschil. Wat maakt het uit. De teksten van Dylan hebben eeuwigheidswaarde. Het Armageddon dreigt nog steeds, meer dan ooit. Het maakt zijn poëzie enkel sterker. Elke zin is raak, beeldend, droevig, alles, een Nobelprijs waardig. Een vertaling waardig. Als eerbetoon.