Labels

maandag 22 maart 2021

Olga en andere bijzaken

 


Ik ga niet vaak naar een balletuitvoering. Niemand gaat mee, en alleen is ook al zowat.

Toch word ik een of andere onverklaarbare reden aangetrokken door ballet. Het begon met de muziek van Tsjaikovski, die mijn vader draaide, het werd versterkt door een biografie over Djagilev en een roman over de Ballets Russes. Op Wikipedia voegde ik een reeks ballerina’s toe. Dat blijft toch mannenwerk, blijkt maar weer.

Wie ik nog niet toevoegde is Olga Zjabotkina. Olga werd geboren in 1936 als dochter van een militair ingenieur, die overleed tijdens het Beleg van Leningrad. Olga en haar moeder overleefden. Na de oorlog werd ging ze de vooraanstaande Vaganova-balletschool, waarna ze prima ballerina werd van het Kirov-ballet, nu Mariinski-ballet. Tegelijkertijd had ze een succesvolle carrière als actrice in bekende Sovjet-films. In 2001 overleed ze aan kanker.

Dat was Olga. Ze staat nog steeds op een lijstje van aan te maken Wikipedia-artikelen. Maar dat ga ik niet meer doen. Niemand buiten Rusland die haar zal zoeken. Alleen ik denk ik. Ze past beter in mijn blog. Vooral vanwege haar schoonheid. En de prachtige foto’s. De rest is allemaal bijzaak.