Labels

zaterdag 13 maart 2021

Mijn Rusland

 


Één plaatje is genoeg. Dit is wie ik ben!

Ik heb een oud boek over Rusland, uit einde negentiende eeuw. Soms zit ik wat tussen mijn boeken en blader ik wat. Nu dus het oude boek over Rusland, ooit op een zaterdag in Eindhoven gekocht, voor vijf hele guldens op de vrijmarkt. Vooral om de illustraties.

Nog altijd wil ik een keer naar Rusland. Als ik deze tekening van Vilna zie weet ik waarom. Ik voel de romantiek van een verdwenen wereld, die ik nog altijd tracht te vinden. Maar ik ben geen taugenichts meer. En het keizerrijk Rusland is al lang en breed verdwenen.

Goed dat de boeken er zijn. Boeken die blijven. In elk geval zolang ik mag blijven. Daarna is natuurlijk de vraag wat er met mijn mooie bibliotheek gaat gebeuren. Ik blader nog wat verder, nu het nog kan. God weet waar dit boek nog ooit terecht komt, voor een euro of vijf.