Labels

zaterdag 6 maart 2021

Zeggen wie je bent

 
Knausgard voor zijn boeken

Laat me je boekenkast zien en ik zeg wie je bent, heb ik wel eens gehoord. Als ik bij iemand binnenkom en ik zie boeken staan zal ik altijd even gaan kijken. Het is een uitbreiding van jezelf, zei Mulisch. Het is een spiegel van je ziel. Niet noodzakelijk een statement.

Ik ben ooit Karl Ove Knausgard gaan lezen omdat ik hoorde dat hij geïnspireerd was door Knut Hamsun. Toen ik bovenstaande foto tegenkwam begon ik in te zoomen op zijn boekenkast, speurend naar werkjes van Hamsun. Ik zocht Mysteriën, Pan, Victoria, maar ik stuitte op andere namen. Links van zijn schouder zag ik werk van Sylvia Plath, inclusief The Belly Jar, boven hem Man ohne Eigenschaften, diverse werken van Nabokov, Thomas Mann, Marcel Proust, een boek over Stalin, een boek over Hitler. Rechts valt mijn oog zowaar op The Beatles Anthology, die ik ook in bezit heb. Net als al die andere.

Ik zal zeggen wie je bent Karl Ove, een beetje zoals ik, hoe verschillend we ook lijken, en hoezeer jouw eigen boeken me toch net wat minder raken dan de boeken die je gelezen hebt, hoezeer ik het ook probeerde. Maar misschien is dat niet helemaal eerlijk.