Labels

zaterdag 8 augustus 2020

Andermaal Dinan


Geo Poggenbeek, “Gezicht op Dinan”, 33,2 X 51 cm, 1896, Rijksmuseum Amsterdam

Soms ruim ik wat op in de digitale foto’s die ik voor mijn schrijverijtjes heb opgeslagen. Soms vind ik het ook weer zonde, en doe ik het toch maar niet. Nog maar een keer. Waarom niet? Ook God blijft zich herhalen, tot vervelends toe.

Een kleine twee weken geleden scheef ik een stukje over Poggenbeeks "Gezicht op Dinan". Op internet vond ik onderstaande foto, met een beetje hetzelfde panorama, zo ongeveer uit de tijd dat Poggenbeek er zijn schilderij maakte.

Het uitzicht is er nog steeds. Bretagne is mooier dan gedacht. En dichtbij genoeg om om in coronatijd te bereiken. Soms beleef je een bijzonder moment. Huizinga noemde het de "historische sensatie": het plotselinge bewustzijn dat het verleden echt bestaan heeft. Ik zag er Poggenbeek zo zitten. Ik zie er mezelf zitten. En ik weet, en ik voel, zolang God het voor het zeggen heeft, er zal nooit iets veranderen.


Dinan rond 1900