Labels

vrijdag 21 augustus 2020

Jerry, Jessica of Vicky


Patrick Lichfield, “Jerry Hall”, 1980

Jaren vijftig actrice Vicky Dougan schijnt model te hebben gestaan voor Jessica Rabbit, archetype voor de femme fatale. Voor mij blijft Jessica echter voor alle eeuwigheid geassocieerd met Jerry Hall, muze van Brian Ferry, Mick Jagger, Rupert Murdoch zelfs. Style needs money.

De hoezen van de eerste vijf elpees van Roxy Music zijn iconisch. De vijfde en laatst elpee uit de high voltage periode is wat minder, maar de hoes met Jerry maakt veel goed. Mijn moeder begreep het niet, maar na bijna een halve eeuw concludeer ik dat het mijn voorkeuren grondig heeft beïnvloed.

Zelf heb ik wellicht wat minder stijl in mijn leven, ook onvoldoende middelen wellicht, maar ik blijf het prachtig vinden. Wat zou ik ook een goede vent zijn geweest om veel geld te hebben, denk ik weleens. Om meteen daarna te overwegen dat het prima en genoeg is om af en toe alleen van de foto’s te genieten, vanuit mijn eigen terras, glaasje bier, beginnend aan mijn vakantie. Verzuchtend hoe mooi ze is! Het is prima zo! Ook zonder femme fatale.


Vicky
Jessica