Labels

donderdag 13 augustus 2020

Discipline kun je leren


William Holman Hunt, “The awakening Conscience”, 1853

Nog een stukje:

     Eigenlijk heb ik de seksuele kant van het leven nooit zo best begrepen. Zinnelijke behoefte, inferieur, vijandig aan mijn denken. Welbeschouwd zijn er maar twee mogelijkheden: of je bevre­digt je zinnen op een rationeel en naar jezelf toe verant­woorde wijze, of je doet er volledig afstand van. Want anders smokkelt ze in je leven net zulke onzuivere bestand­delen naar binnen als die zij zelf bevat, schreef Tsjechov. Alles leidt tot spijt.
     Ik laat me niet meer in met vrouwen als zij niet mooi en aan­trekkelijk zijn, houd ik me voor. En ik doe het ook niet meer als ik met mezelf niet in het reine ben. Maar ook dat is niet genoeg. Altijd gaat het ergens wel mis.
     Er is veel discipline nodig.

Bijna veertig jaar geleden dat ik dit schreef. Merkwaardig stukje, voor die leeftijd. Discipline kun je leren. Valt minder moeilijk als de richting is gevonden. Ik zeg het er maar even bij.