Labels

maandag 16 december 2019

My Sweetheart Roller Skating Rink




“Veel onderscheidende fotografie is puur een kwestie van geluk”, aldus fotograaf Bill Yates: “Het komt er op aan dat je op het juiste moment op de juiste plek aanwezig bent, daar waar iets te doen is”.

In september 1972 reed de ton 26-jarige Yates rond in het landelijke Six Mile Creek in Hillsborough County, Tampa, Florida. Hij stuitte er bij toeval op de Sweatheart Roller Skating Rink, een soort jeugdhonk in een vervallen jaren dertig gebouw, waar je kon rolschaatsen. Hij zou er uiteindelijk zeven maanden blijven hangen en maakte zo’n 900 foto’s, die hij pas in 2012 exposeerde. Het werd in mijn ogen een van de meest uitzonderlijke fotoseries die in het voorbije millennium verschenen. In mijn ogen, als ik zei, kon Brabant zijn geweest, met net zoveel recht Rusland.

Ook ik was jeugd in de jaren zeventig, in een dorp dat er niet toe deed. Ik herken de sfeer. De uitdagende meisjes waar we druk mee waren, het gedrag dat door mijn ouders en iedereen werd veroordeeld, iedereen met een sigaret, het tienerdansen, stoerdoenerij, het hoge hanggehalte, de tijdsgeest waarvan ik nu niet goed weet wat ik ervan moet vinden. Blijkbaar vond Yates dat er iets te doen was in Tampa. Ik heb nooit het gevoel gehad dat er midden jaren zeventig iets te doen was in Budel. Ik heb ook nog wel ergens zo’n foto, gemaakt met de kermis. Een paar zelfs. Ik snap wel waarom Yates zo lang gewacht heeft..