Labels

woensdag 2 januari 2019

Ilja Repin, “Rustpauze”, 1892

                                                         De houthakker kapt,
                                                         De boom valt op de grond,
                                                         De vogel klapt
                                                         Zijn vleugels in het rond.
                                                         De jager schiet
                                                         De kogels in de lucht,
                                                         Zodra hij ziet
                                                         De vogel in zijn vlucht.
                                                         De vogel valt
                                                         Naar onder in het dal,
                                                         De bunzing rent
                                                         En loopt dan in de val.
                                                         Ik heb geen weet
                                                         Van wat men zelden ziet,
                                                         Van al het leed
                                                         Ik weet dat alles niet.
                                                         Ik weet alleen
                                                         Van alles in mijn hart.
                                                         Soms voel ik iets van spleen,
                                                         Soms raak ik wat verward.
                                                         Ik kan het zo niet helpen,
                                                         Het zal zo moeten zijn.
                                                         Mijn hart is niet te stelpen,
                                                         Maar doet toch zelden
                                                         Zo vreselijk pijn.

                                                         Hoe weinig het me doet,
                                                         Het zit niet in mijn hoofd.
                                                         Ik blok het als het moet
                                                         En houd mezelf verdoofd.

                                                         Stil geweerd,
                                                         Zoals ik heb geleerd.